مطالعه خوب

 مهارتهاي مطالعه

 

      با پيش مطالعه وارد کلاس شويد و پرسش هايي که درباره درس به ذهنتان مي رسد بلافاصله از استاد بپرسيد و به خود اجازه ندهيد، سوال مطرح شده ، ذهنتان را به خود مشغول کند و به تدريج از فضاي رواني کلاس خارج شويد .

 1 – بررسي فهرست کتاب

     در ابتدا بايد قبل از خواندن کتاب به فهرست آن نگاه کنيم تا از مطالب کتاب آگاه شويم .

2 – خواندن مقدمه

    انگيزه نويسنده از نگارش کتاب را با خواندن مقدمه آن بفهميد .

3 – بررسي خلاصه کتاب

    در کتابهايي که خلاصه دارند ابتدا با بررسي خلاصه آن يک درک کلي از آن فصل بدست آوريد .

4 – ورق زدن کتاب

    زماني که مي خواهيد کتاب را بخوانيد ابتدا تمام کتاب يا حداقل همان فصلي را که مي خواهيد بخوانيد ورق بزنيد و با بررسي عنوان فصل و تيترهاي درشت آن را از نگاه بگذرانيد و دو يا سه سطر زير تيترها را بخوانيد .

5 – مطالعه فصل به فصل

    بايد مطالب کتاب را بخش به بخش مطالعه کنيد . آنچه را از يک بخش فهميده ايد خلاصه کنيد يا زير مطالب مهم آن را خط بکشيد .

6 – طرح سوال

    پس از تمام شدن هر فصل بايد سؤالاتي را مطرح کرده و جواب آن ها را پيدا کنيد و ياداشت کرده که اين عمل در درک مطالب بسيار مؤثر است .

 

7 – علامت گذاري

    استفاده از يک سري علايم اختصاري در مطالعه لازم است . به عنوان مثال :

- ( م ) علامت مهم بودن

- ( م ت ) علامت مهم تر بودن

- ( خ م ) علامت خيلي مهم

- ( ) علامت قانون و فرمول باشد تا در هنگام مطالعه با ديدن اين علايم ميزان اهميت مطالب روشت شود .

8 – بازنگري

    مطالبي را که مي خوانيد براي فهميدن دوباره بازنگري کنيد .

9 – تفکر و خود پرسي

    فکر کردن در هنگام مطالعه براي فهميدن مطالب بسيار مهم است .

10 – بايگاني مطالب

    در هنگام مطالعه بايد ذهن را به دسته بندي و بايگاني مطالب عادت دهيد .

11 – برداشت مفيد بعد از مطالعه

-        پيدا کردن مطالب کليدي

-        فرق گذاشتن بين مطالب اصلي و فرعي

-        برداشتهاي خود را از درس بنويسيد . برداشتها کلياتي هستند که از درس فهميده ايد .

12 – بررسي سؤالات مربوط به متن

-        سؤالات مطرح شده مربوط به متن کتاب را بخوانيد .

-        مقدار درک خود را از مطالب کتاب تعيين کنيد .

13 – مشخص بودن زمان و مقدار مطالعه

-        مقدار مطالعه بايد مشخص باشد . مثلا هر بار يک صفحه و يا … .

-        درس هر روز را در همان روز بخوانيد .

-        از پراکند خواني اجتناب کنيد .

-        مطالعات شما بايد هدفمند و در زمان مناسب باشد .

-    بعد از 45 دقيقه مطالعه ، يک ربع استراحت کنيد و اگر برايتان امکان دارد ، نوشيدني يا ميوه ، يا حداقل چند دانه کشمش و يا بيسگويت بخوريد . البته لازم نيست ، هر 45 دقيقه خوردن يا نوشيدن را تکرار شود ، ولي استراحت لازم است .

-        هرگز چند ساعت به طور مستمر مطالعه نکنيد .

-        بعد از غذا خوردن ، بلافاصله مطالعه نکنيد .

14 – مکان مطالعه

-        لم ندهيد .

-        ازشل شدن بيش از حد عضلات جلوگيري کنيد .

-        از لباس خواب و راحتي بهره نگيريرد

-        ارتباط خود را با دنياي خارج قطع کنيد .

-        گرماي مکان مطالعه را طبيعي و متوسط نگه داريد .

-        از سر و صدا دوري کنيد .

-        از برنامه هاي تلويزيوني دور بمانيد .

15 – برنامه ريزي

-    براي انجام مطالعات ، زمان بندي و برنامه ريزي صحيح و متناسب در نظر گرفته و خود را متعهد کنيد که آن را به کار گيريد .

-    براي ايام بيکاري خويش ، برنامه منظمي بنويسيد و در آن ساعاتي را که بايد به تفريح و استراحت بگذرانيد ، مشخص کنيد .

-        براي ايام امتحان خود ، برنامه ريزي کنيد .

-    براي اين که از مطالعه خويش نهايت استفاده را ببريد برنامه خود را طوري تنظيم کنيد که شبها زود خوابيده و صبحها زود از خواب برخيزيد .

-    اگر به علت ضعف اراده خود قادر به اجراي تصميمات و برنامه هاي تحصيلي نيستيد ، از يکي از نزديکانتان بخواهيد که برنامه هايتان را به شما گوشزد بنمايد و شما را کنترل نماييد .

16 – ياداشت برداري

    از قسمت هاي مهم کتاب حتما يادداشت برداري کنيد که در زمان امتحان بتوانيد از آن ها استفاده کنيد .

17 – ياديارها و روشهاي کمک به حافظه

    ياديارها عبارت اند از قافيه ها ، کلمات ، تصاوير و هر مطلب آشنايي که به همراه اطلاعات جديد آورده مي شود تا آن را قابل حفظ سازد . براي يادآوري قواعد صرف و نحو از نظم شعري به منزله ياديار استفاده کنيد .

 

انواع ياديارها

            -  روش پيوند

-        روش پيوند به خصوص براي فهرستي از اقلام مناسب است . در اين روش يادگيرنده براي هر يک از اقلامي که بايد به خاطر بسپارد يک تصوير ذهني در نظر مي گيرد .

            -  روش تخصيص جايگاه

-    قرار دادن تصاوير ذهني اشياء در کنار يکديگر به نحوي که مجموعه آن ها ترکيبي آشنا تشکيل و يادآوري را ممکن سازد .

-    کاربرد روش تخصيص جايگاه به اين صورت است که ابتدا يادگيرنده درباره مجموعه اي بين ده تا بيست نقطه که به خوبي با آن ها آشناست فکر مي کند ( مانند نقاط مهم موجود در مسيري که هر روز طي مي کند ، اتاقهاي خانه ، يا جاهاي مختلف .

         -  روش چنگک يا قلاب

-        مجموعه قلابها قافيه دار هستند . براي مثال : ( يک با کيک ، سه با کاسه )

        -  روش کليد واژه

-        روش کلمات کليدي براي يادگيري لغات جديد مناسب است .

-        وقتي يک کليد واژه انتخاب مي کنيد ، بايد آن را به يک تصوير مربوط کنيد .

-    شما بايد يک تصوير قابل مشاهده از کليد واژه را در حالي که با معناي کلمه اي که بايد يادگرفته شود در تعامل است تصور کنيد .

-        مطالبي که با موضوعات با معنا مرتبط شوند ، يادگيري آن ها آسانتر مي شود .

 

چند نکته

1- قبل از اين که شروع به مطالعه نماييد توکل بر خدا کنيد .

2- توجه و تمرکز کافي هنگام رمز گرداني مطلب .

3- تکرار و تمرين مطالب حفظ شده تا از حافظه کوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت شود .

4- داشتن آرامش رواني هنگام يادگيري .

5- اجتناب از عوامل حواس پرتي

6- حفظ کردن قرآن و نقش مؤثري در تقويت حافظه دارد .

7- استقامت خود را حفظ نماييد مطمئن باشيد به هر چيزي که بخواهيد مي توانيد در زندگي به آن دست  يابيد .

8- سعي کنيد بدن خود را به خواب زياد عادت ندهيد زيرا موفقيت نصيب افراد خواب آلود نمي شود به اندازه مفيد بخوابيد .

9- از وقت هاي مرده خود استفاده کنيد مثلا اگر مي خواهيد يک برنامه تلويزيوني که مايليد ببينيد ، براي بهينه سازي سعي کنيد زماني که مي خواهيد غذا بخوريد آن برنامه را ببينيد .

10- اگر شرايط درس خواندن شما ايده آل نمي باشد مايوس نشويد اگر مي بينيد که اتاق مطالعه نداريد و خانه شلوغ است و درگيري هاي خانوادگي شما زياد است ، سعي کنيد اولا خود را با شرايط وفق دهيد زيرا بسياري از افراد هستند که شرايط شما را دارند لذا مايوس نشويد و سعي کنيد خود را با مسائل خانوادگيتان بيش از اندازه درگير نکنيد لزومي ندارد که شما در بسياري از مشکلات خانوادگي دخالت کنيد .